fbpx
Κοινωνική Επιχειρηματικότητα, για ανάπτυξη & βιωσιμότητα

Κοινωνική επιχειρηματικότητα: Ένα μοντέλο επιχείρησης όπου έχει στον πυρήνα της την προσφορά στην κοινωνία και το περιβάλλον.

Η κοινωνική επιχειρηματικότητα είναι ένα όχι και τόσο καινούργιο business model. Για την ακρίβεια, το 2000 σαν όρος έγινε πιο γνωστός όταν ο Βρετανός συγγραφέας, Charles Leadbeater, έκδοσε το βιβλίο του με τίτλο “The Rise of the Social Entrepreneur”.

Κοινωνική Επιχειρηματικότητα: Τι είναι;

Διαβάζοντας στην wikipedia μαθαίνουμε πως η κοινωνική επιχειρηματικότητα είναι μια προσπάθεια από έναν ή και παραπάνω ανθρώπους αλλά και από επιχειρήσεις όπου αναπτύσσουν, χορηγούν ή εφαρμόζουν λύσεις για κοινωνικά ή περιβαντολλογικά ζητήματα.

Οι κοινωνικές επιχειρήσεις είναι είτε μη-κερδοσκοπικές (ΜΚΟ) είτε κερδοσκοπικές, φυσικά κρατώντας το “return to society” κομμάτι, δηλαδή την προσφορά στην κοινωνία.

Ένα εξαιρετικό παράδειγμα κοινωνικής επιχειρηματικότητας (και γνωστό) είναι η εταιρεία TOMS. Αυτό που κάνει η TOMS (σε μια από τις δραστηριότητες της) είναι να πουλάει παπούτσια και με κάθε ζευγάρι που πωλείται δίνει ένα ακόμη σε ένα παιδί που το έχει ανάγκη.

Αυτές είναι οι κοινωνικές επιχειρήσεις, έχουν ένα προϊόν, με τις πωλήσεις χτίζουν μια βιώσιμη επιχείρηση -δεν βασίζονται σε χορηγίες και προγράμματα στήριξης- ενώ παράλληλα προσφέρουν στην κοινωνία.

Κοινωνική Τράπεζα: Η Grameen Bank στο Μπανγκλαντές

Ενδιαφέρον έχει μια κοινωνική επιχείρηση για την οποία έμαθα από το βιβλίο “Building Social Business” του Muhammad Yunus. H Grameen Bank είναι οργανισμός μικροχρηματοδότησης & τράπεζα κοινοτικής ανάπτυξης στο Μπανγκλαντές, όπου βραβεύτηκε με Νόμπελ Ειρήνης.

Η Grameen Bank χορηγεί μικρά δάνεια (γνώστα ώς μικροπιστώσεις) χωρίς να απαιτεί εγγυήσεις. Η ιδέα είναι πως οι φτωχοί διαθέτουν ικανότητες, έτσι αν παρακινηθούν, μπορούν να κερδίσουν περισσότερα χρήματα.

Τα δάνεια χορηγούνται σε δανειολύπτες, ώστε η κοινωνική πίεση μεταξύ των μελών της ομάδας να χρησιμεύσει ως κίνητρο για αυτούς να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους και να χειρίζονται τα οικονομικά τους με πειθαρχία. Έτσι, εξασφαλίζεται η αποπληρωμή των δανείων.

Η πολιτική της τράπεζας είναι να υποστηρίζει ευάλωτους πληθυσμούς και έχει ως αποτέλεσμα η μεγάλη πλειοψηφία, γύρω στο 96%, των δανειοληπτών της να είναι γυναίκες.

Έχουμε κοινωνικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα;

Προσωπικά μιλώντας, καταλαβαίνω τον όρο κοινωνική επιχειρηματικότητα σαν ένα πιο ευρύ φάσμα. Για παράδειγμα, είμαι εθελοντής σε ΜΚΟ και 2-3 φορές τον χρόνο διοργανώναμε bazar. Τα έσοδα από τα προϊόντα που πουλούσαμε πήγαιναν για να στηρίξουν το έργο του οργανισμού. Αυτό εγώ το εκλαμβάνω σαν κοινωνική επιχειρηματικότητα και ας μην “δηλώνει” η ΜΚΟ πως είναι κοινωνική επιχείρηση.

Στην Ελλάδα έχουμε σίγουρα μια κοινωνική επιχείρηση, και αυτή είναι η Wise Greece. Όσοι ακούτε το Business Undercover ίσως θυμάστε το επεισόδιο μας με την Μελίνα Ταμπραντζή, την ιδρύτρια του Wise Greece.

Αυτό που κάνει η Μελίνα και το Wise Greece είναι το εξής. Συνεργάζονται με τοπικούς παραγωγούς της χώρας μας και σε επιλεγμένα καταστήματα και eshops (που βρίσκουμε στο wisegreece.com) πωλούνται τα συγκεκριμένα προϊόντα. Μέρος των πωλήσεων “μετατρέπεται” σε τρόφιμα και είδη ανάγκης όπου προσφέρονται σε ιδρύματα κτλ.

Αξίζει να ακούσετε την Μελίνα να μιλάει στο Business Undercover και στην εκπομπή ΦΛΕΡΤ της ΕΡΤ.

Κλείνοντας το κεφάλαιο κοινωνικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα αυτό που κάνει η Μελίνα και το Wise Greece είναι εξαιρετικό. Καθώς έχει το κομμάτι της προσφοράς τροφίμων και αντικειμένων σε ιδρύματα ενώ παράλληλα στηρίζει μικρούς Έλληνες παραγωγούς να προωθήσουν τα προϊόντα τους.

United For Good: Η δική μας προσπάθεια

Από το 2016 που έγινα εθελοντής σε ΜΚΟ ξεκίνησε να μου αρέσει περισσότερο η έννοια της προσφοράς για το κοινό καλό. Έβλεπα πως όντως μπορούμε με καθημερινές πράξεις να κάνουμε καλό (όπως στο παράδειγμα του Wise Greece).

Το 2019 είχα μια ιδέα όπου νέοι άνθρωποι θα μπορούσαν να κάνουν απλά πράγματα, όπως να δώσουν αίμα ή να κάνουν προληπτικές εξετάσεις για το HIV/AIDS, θα μπορούσαν να “κερδίζουν” κάτι ως αντάλλαγμα. Όταν μου ήρθε αυτή η ιδέα αμέσως την εφαρμόσαμε σε μια από της εκδηλώσεις που διοργανώναμε με την Origen.

Έτσι, όποιος πήγαινε στο Thessaloniki Checkpoint να κάνει προληπτικές εξετάσεις με την μέθοδο rapid test για τον HIV/AIDS και μας έστελνε μια σχετική φωτογραφία στα social media μας, αυτή/αυτός θα έμπαινε δωρεάν στο επόμενο event μας.

Μετά από αυτό σκεφτόμουν έντονα για μια τέτοια ιδέα, πιο μαζική, που να αφορά περισσότερο κόσμο και όχι μόνο νέους. Και κάπως έτσι ξεκίνησα το United For Good και με σκοπό -αυτό που γράφουμε στο tagline μας-, enabling society for a cause ενώ παράλληλα ενωνόμαστε για καλό σκοπό.

Ξεκινώντας με το περιβάλλον, έχουμε συνεργαστεί με γραφίστες για την δημιουργία όμορφων προϊόντων. Με κάθε πώληση αυτών εμείς προσφέρουμε στον οργανισμό we4all για την φύτευση νέων δέντρων στην Ελλάδα.

Η προσπάθεια μας πηγαίνει καλά, μιλάμε συνεχώς με ανθρώπους και οργανισμούς για πιθανές συνεργασίες ενώ έχουμε πολλές ιδέες για να κάνουμε κάνουμε πράξη! Μάθε περισσότερα και στήριξε την Δράση για το Περιβάλλον μας.

Κοινωνική επιχειρηματικότητα: Κλείνοντας αυτό το κεφάλαιο

Η κοινωνική επιχειρηματικότητα αν δεν είναι το μέλλον τότε είναι κάτι που πρόκειται να μας απασχολήσει. Προσωπικά μιλώντας, είναι σημαντικό να βλέπουμε και να προωθούμε τέτοιες προσπάθειες. Ειδικά στην χώρα μας όπου υπάρχει ανάγκη για επιχειρήσεις & οργανισμούς που παράγουν κοινωνικό έργο.

BU+

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *