Ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι ακούν podcasts καθημερινά. Στο αμάξι, στα ΜΜΜ, στο σπίτι και όπου αλλού βρουν την ευκαιρία. Όμως, ποια είναι τα metrics που πρέπει να αναλύουν οι publishers και οι podcast owners;
Τα podcasts για αρκετούς ανθρώπους (όπως και εμένα) έχουν γίνει καθημερινότητα. Στο μέσο έχουν ήδη μπει δυναμικά μεγάλοι publishers της χώρας όπως η LiFO και η Athens Voice με μια πληθώρα podcast shows ο κάθε ένας από αυτούς. Πέρα από τους publishers, τα podcasts έχουν χαρακτηριστεί ως ένα πολύ “δημοκρατικό” μέσο, καθώς ο καθένας από εμάς μπορεί να αγοράσει ένα μικρόφωνο, να πατήσει record, πολύ εύκολα να κάνει edit και τελικά να το δημοσιεύσει online.
Σας αρέσουν οι ταινίες; Μπορείτε να βρείτε τουλάχιστον 5 Ελληνικά podcasts για αυτό. Σας αρέσει το true crime; Θα βρείτε και για αυτό. Μήπως σας αρέσουν τα αθλητικά; Καλά το μαντέψατε, θα βρείτε και για αυτό. Σας αρέσει η αρχαιολογία ή η μυθολογία; Θα σας φανεί απίστευτο, αλλά ναι! Υπάρχουν podcasts στα Ελληνικά και για αυτό!
Όπως συμβαίνει με κάθε νέο μέσο, έτσι και στα podcasts, οι επιχειρήσεις προσπαθούν να τα αξιοποιήσουν (τόσο ως paid media όσο και ως owned media) ώστε να έρθουν πιο κοντά στους καταναλωτές αλλά και τους πιθανούς πελάτες τους. Όμως, ποια είναι τα metrics που δείχνουν ότι το κοινό ακούει το podcast show μας;
Podcast Metrics & Analytics από τα podcast apps
Όσο γράφω αυτό το άρθρο δεν υπάρχει κάποια συγκεντρωτική λύση όπου να δίνει συνολικά data για όλες τις πλατφόρμες. Αυτό μπορεί να συμβαίνει καθώς το podcasting σαν μέσο είναι ακόμη φρέσκο και άρα οι πλατφόρμες δεν έχουν αναπτύξει APIs ώστε να μπορούν να δημιουργηθούν τέτοια εργαλεία. Φυσικά δεν θα τους σύμφερε κάτι τέτοιο, άρα είναι πιθανό να μην δούμε στο άμεσο μέλλον τέτοια εργαλεία.
Στην Ελλάδα, σύμφωνα με την Έρευνα για τα Podcasts στην Ελλάδα (αλλά και στον κόσμο) τα κορυφαία podcasts apps είναι το Spotify και το Apple Podcasts. Με το Spotify (Spotify for Podcasters) και την Apple (Podcasts Connect) να έχουν κάνει πολύ καλή δουλειά στα dashboards και τα στατιστικά. Οι υπόλοιπες πλατφόρμες (Google Podcasts, Stitcher, κτλ) έχουν σχετικά “φτωχά” dashboards ενώ αν λάβουμε υπόψιν και την πίτα του market share τότε δεν έχει νόημα (τουλάχιστον συχνά) να ελέγχουμε τα στατιστικά και από εκεί (το ποσοστό των συγκεκριμένων podcast apps είναι μικρό).
Podcast Metrics & Analytics από τους podcast hosting providers
Το podcast μας πριν φτάσει στα podcast apps πρέπει πρώτα να το δημοσιεύσουμε σε έναν podcast hosting provider όπως είναι το Anchor (εντελώς δωρεάν και ανήκει στο Spotify) ή σε ένα από τα πολλά paid services (Simplecast, Libsyn, Podbean κ.α.).
Οι περισσότεροι podcast hosting providers έχουν και αυτοί ένα δικό τους dashboard όπου εκεί μπορούν και μετράνε τα downloads (όπου το καταλαβαίνουν με τεχνικούς τρόπους) αλλά και τα plays των επεισοδίων που γίνονται αποκλειστικά από κανάλια του provider (πχ embed web player σε κάποιο website ή ακόμη και μέσα από το mini site που δημιουργεί ο provider αυτόματα για το podcast μας).
Ποια podcasts metrics να παρακολουθώ;
Αναπαραγωγές (Episode Plays)
Το 1ο metric είναι αυτό των αναπαραγωγών, πόσες φορές δηλαδή έγινε play ένα επεισόδιο από το podcast show μας. Μάλιστα, το Spotify δίνει και τον αριθμό των starts, δηλαδή πόσοι πάτησαν play και άκουσαν παραπάνω από 0” ενώ σαν stream (play δηλαδή) μετράει όσους χρήστες άκουσαν από 60” και πάνω.
Πόσο % του επεισοδίου άκουσε το κοινό (Episode Consumption Rate)
Ένα από τα κυριότερα metric είναι το consumption rate, δηλαδή το πόσο % του επεισοδίου κατανάλωσε το κοινό μας κατά μέσο όρο. Αυτό μας βοηθάει να καταλάβουμε πόσο ενδιαφέρον ήταν το επεισόδιο για τους ακροατές του podcast.
Ένα χαμηλό ποσοστό το επηρεάζουν πολλοί παράγοντες, για παράδειγμα ο host να μην κάνει καλές ερωτήσεις, το θέμα του επεισοδίου να είναι αδιάφορο και να μην μπορεί να ταυτιστεί το κοινό ή μπορεί η ποιότητα του ήχου να είναι πολύ κακή. Αυτοί και άλλοι πολλοί λόγοι μπορούν να κάνουν τους ακροατές να σταματήσουν το επεισόδιο και να αλλάξουν podcast.
Μοναδικοί ακροατές (Unique Listeners)
Το metric αυτό μας δίνει το αριθμό των listeners (είτε κάνουν follow/subscribe το podcast show είτε όχι). Η κάθε πλατφόρμα έχει διαφορετικό τρόπο προσέγγισης στο συγκεκριμένο metric, για παράδειγμα το Apple Podcasts καταγράφει ως listener όταν ένας χρήστης έχει ακούσει περισσότερο από 0 δευτερόλεπτα ένα επεισόδιο.
Αξιολογήσεις (Podcast Ratings)
Είμαι σίγουρος ότι θα έχετε ακούσει πολλά podcasts στο τέλος (ή ακόμη και στην αρχή) του επεισοδίου να σας θυμίζουν να κάνετε ένα 5αστερο rating το podcast show στο αγαπημένο σας podcast app. Μάλιστα, το συγκεκριμένο feature εμφάνιστηκε πρόσφατα στο Spotify ενώ το Apple Podcasts το είχε ήδη αρκετά χρόνια πριν.
Ένα show με πολύ καλά ratings θα ανέβει πιο εύκολα στις προτάσεις του εκάστοτε podcast app και ίσως και στα charts (αυτό διαφέρει ανά podcast app καθώς έχουν δικό τους αλγόριθμο).
Λήψεις (Podcast Downloads)
Ο αριθμός λήψεων ανά επεισόδιο είναι ένας σημαντικός αριθμός, απλώς δεν πρέπει να θεωρείται καθοριστικός για ένα podcast show. Καθώς ζούμε στα χρόνια του streaming και των πολλών GB στα κινητά μας, πολλοί χρήστες δεν θα μπουν στην διαδικασία να κατεβάσουν επεισόδια podcast για να τα ακούσουν στο αμάξι ή στα ΜΜΜ.
Επιπλέον, υπάρχουν podcast apps (πχ Apple Podcasts) όπου αυτόματα (χωρίς να ρωτήσουν καν τους χρήστες) κατεβάζουν νέα επεισόδια από τα podcast shows που ακολουθούν. Πολλές φορές αυτό γίνεται και στο background, χωρίς να το καταλάβει ο χρήστης.
Chart Rankings
Τα podcast rankings είναι επίσης ένα ενδιαφέρον metric που αυτή την στιγμή μας το δίνει μόνο το Apple Podcasts. Από την εφαρμογή της Apple μπορούμε να δούμε τα top charts συνολικά ανά χώρα και ανά κατηγορία.
Το Spotify δεν έχει feature για podcast rankings μέσα στο app, όμως η εξαγορά του Chartable το 2022 φαίνεται ότι στο μέλλον είναι πιθανό να δούμε κάτι τέτοιο.
What’s next;
Καθώς τα podcasts μπαίνουν στην καθημερινότητα μας και οι επιχειρήσεις επενδύουν σε αυτά, τα podcast apps θα εξελίσσονται με νέα features τόσο για τους podcast listeners όσο και τους podcast owners. Το Spotify και το Apple Podcasts είναι οι 2 δυνατοί παίκτες όπου δημιουργούν νέες λειτουργίες, με την Apple το 2021 να παρουσίασε subscriptions και τα channels ενώ το Spotify πλέον υποστηρίζει video podcasts. Επομένως, το μέλλον φαίνεται πως θα έχει πολύ ήχο (που έχει ήδη δηλαδή).