Πως να ξεκινήσω ένα e-shop; Η πανδημία της Covid-19 έφερε μεγάλες αλλαγές στις επιχειρήσεις και στις συνήθειες των καταναλωτών. Όπως ήταν λογικό, η ανάπτυξη του e-commerce και στην χώρα μας ήταν αρκετά σημαντική.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα κατά την διάρκεια της Covid-19
Η επιδημία της λοίμωξης Covid-19 άλλαξε για τα καλά τις περισσότερες επιχειρήσεις αλλά και τις καταναλωτικές μας συνήθειες. Ηλικιακές ομάδες που δεν είχαν παραγγείλει ποτέ από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, μπήκαν στην διαδικασία να το κάνουν. Υπό κανονικές συνθήκες, αυτές οι αλλαγές ίσως χρειαζόταν 5 με 10 χρόνια για να γίνουν.
Είδαμε κινήσεις, όπως ηλεκτρονικά καταστήματα να σταματούν προσωρινά καθώς δεν μπορούσαν να διαχειριστούν τον όγκο παραγγελιών. Να βάζουν πλαφόν σε παραγγελίες και άλλα να προσπαθούν να προσλάβουν άμεσα προσωπικό για να καλύψουν τις ανάγκες τους.
Φυσικά, δεν μπορούμε να μην αναφέρουμε και το e-λιανικό. Το πρόγραμμα ΕΣΠΑ της Ελληνικής Κυβέρνησης που αφορούσε τις επιχειρήσεις στον τομέα της λιανικής και που ήταν κλειστές με εντολή της κυβέρνησης. Αξίζει να αναφέρουμε πως οι αιτήσεις για το e-λιανικό ήταν περισσότερες από 11000.
Η μετά-covid εποχή πλησιάζει και όλες αυτές οι αλλαγές, οι επενδύσεις και οι καταναλωτικές συνήθειες ήρθαν για να μείνουν. Θα δούμε περισσότερες επιχειρήσεις να αποκτούν e-shop. Να μπορούν να εξυπηρετήσουν ρεκόρ παραγγελιών σε μια μέρα και άλλες πολλές πρωτοβουλίες και καινοτομίες.
Βέβαια, όλη αυτή η άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου και λόγω της γεωγραφικής εξυπηρέτησης των e-shops από την φύση τους, συγκριτικά με ένα φυσικό κατάστημα, δημιουργεί ήδη αυξημένο ανταγωνισμό και ανάγκη για unique value proposition. Αυτό είναι μια άλλη συζήτηση και ένα άλλο άρθρο.
Πως να ξεκινήσω ένα e-shop;
Το συγκεκριμένο άρθρο εστιάζει περισσότερο στο τεχνικό κομμάτι και στις δύο μεγαλύτερες πλατφόρμες που υπάρχουν εκεί έξω. Όμως, θα αναφερθώ και σε κάποια οργανωσιακά ζητήματα που θα απασχολήσουν κάποιον/κάποια που θέλει να μπει στη διαδικασία να δημιουργήσει ένα ηλεκτρονικό κατάστημα.
Από που να ξεκινήσω;
Για αρχή, ποιο είναι το όνομα του νέου σου e-shop; Υπάρχει αντίστοιχο e-shop ή γενικά site με αυτό το όνομα; Θα ήταν κακό αν οι χρήστες μπέρδευαν το e-shop σου με ένα ήδη υπάρχων; Αν έκαναν αναζήτηση στο Google και αντί για το δικό σου κατάστημα έβγαινε κάποιο άλλο;
Ναι αλλά τι θα πουλάς; Το πιο σημαντικό: ποια είναι τα προϊόντα. Όπως σε κάθε επιχειρηματική έναρξη, έτσι και εδώ πρέπει να ξεκινήσουμε από κάπου και με μια ιδέα. Αν μας ενδιαφέρει το περιβάλλον, η ανακύκλωση και η βιωσιμότητα, τότε είναι μια καλή ιδέα να ξεκινήσουμε ένα e-shop με eco προϊόντα. Στα επόμενα βήματα του ηλεκτρονικού μας καταστήματος μπορούμε να προσθέσουμε και άλλα προϊόντα. Εδώ αξίζει να μιλήσουμε για την Amazon, καθώς είχε ξεκινήσει ως βιβλιοπωλείο και τώρα έχει μια πολύ μεγάλη γκάμα προϊόντων.
Και γιατί να αγοράσω από το δικό σου e-shop; Όπως ανέφερα πιο πάνω όλη αυτή η τάση με την δημιουργία των e-shops φέρνει ήδη πολύ μεγάλο ανταγωνισμό. Ως αποτέλεσμα, οι ιδιοκτήτες να πρέπει να κάνουν επενδύσεις στην προώθηση και διαφήμιση τόσο των καταστημάτων όσο και των προϊόντων μεμονομένα. Όμως, η συγκεκριμένη ερώτηση είναι λίγο βαθύτερη. Πρέπει να βρούμε το unique value proposition του e-shop μας. Σε τι διαφέρουμε από τα υπόλοιπα e-shops που πουλάνε αντίστοιχα προϊόντα με εμάς στο ίδιο κοινό που απευθυνόμαστε και εμείς; Μπορεί να έχουμε ένα σύστημα επιβράβευσης πελατών, ή δωρεάν μεταφορικά για κάποιους πελάτες μας. Μπορούμε να επενδύσουμε χρόνο και χρήματα ώστε να δημιουργήσουμε ένα εξαιρετικό ηλεκτρονικό κατάστημα με μια υπέροχη εμπειρία πελάτη.
Να απευθυνθώ σε ειδικό για την δημιουργία του e-shop μου;
Short answer: Ναι.
Είναι σημαντικό την κατασκευή του e-shop να την αναλάβει ένα γραφείο που γνωρίζει και έχει εμπειρία σε αυτό καθώς δεν μιλάμε για μια απλή ιστοσελίδα αλλά για ένα ηλεκτρονικό κατάστημα που σε περιπτώσεις μπορεί να υπάρχουν περίπλοκα ζητήματα.
Είναι σημαντικότερο εσύ ως ιδιοκτήτης του e-shop να δώσεις χρόνο και ενέργεια σε θέματα στρατηγικής, επικοινωνίας, προώθησης και συνεργασιών παρά στο να μαθαίνεις πως να χτίζεις ένα e-shop.
Και φυσικά, ο λόγος δεν είναι μόνο αυτός. Από την στιγμή που μιλάμε για e-shop, μιλάμε και για προσωπικά δεδομένα. Υπάρχουν κάποιοι χρήστες που θα κάνουν εγγραφή στο online κατάστημα σου, ενώ και να μην κάνουν εγγραφή στην βάση δεδομένων θα υπάρχουν προσωπικά τους στοιχεία. Αυτά τα δεδομένα πρέπει να είναι ασφαλή και με την ρύθμιση GDPR (General Data Protection Regulation) τα πρόστιμα είναι πολύ βαριά. Έχουμε κάνει επεισόδιο για τον κανονισμό GDPR για τις επιχειρήσεις και τι σημαίνει για αυτές. Για να είναι αυτά τα δεδομένα ασφαλή πρέπει να σιγουρευτούμε ότι και τα συστήματα μας είναι ασφαλή.
Παρακάτω αναφέρομαι στις δύο πιο γνωστές πλατφόρμες δημιουργίας ηλεκτρονικού καταστήματος με μηδενικό ή και πολύ μικρό κόστος.
Τι είναι το WooCommerce;
Το WooCommerce είναι ένα δωρεάν πρόσθετο (plugin) για WordPress sites όπου αρκετά εύκολα μπορεί κανείς να δημιουργήσει το e-shop του. Το περιβάλλον είναι φιλικό, υπάρχουν πολλές ρυθμίσεις και δίνει την δυνατότητα στον εκάστοτε ιδιοκτήτη να παραμετροποιήσει τα προϊόντα αλλά και το ίδιο το online κατάστημα.
Μέσα από το WooCommerce μπορεί κανείς να πουλήσει από ρούχα και κινήτα έως digital content (πχ ebooks) αλλά και subscriptions (συνδρομές). Υπάρχουν αρκετά πρόσθετα που έχουν δημιουργηθεί για το WooCommerce και προσφέρουν παραπάνω δυνατότητες στο online κατάστημα μας.
Ένα από τα κυριότερα προβλήματα που υπάρχει με το WooCommerce και το ίδιο το WordPress, και προσωπικά το έχω δει αρκετές φορές, είναι ότι πρέπει να γίνονται οι ενημερώσεις του ίδιου του WordPress αλλά και του WooCommerce και των υπόλοιπων plugin. Αυτό απαιτεί κάποια συνεργασία με έναν developer ώστε να αναλαμβάνει να κάνει συντήρηση του καταστήματος μας ώστε να είναι όλα ασφαλή και να λειτουργούν όπως πρέπει.
Τι είναι το Shopify;
Ενώ το Shopify είναι ένα εργαλείο που είναι σε άνοδο στο εξωτερικό στην χώρα μας, προσωπικά μιλώντας, δεν το έχω δει σε αρκετά e-shops.
Το Shopify έρχεται να λύσει το πρόβλημα με το WordPress και το WooCommerce. Είναι ένα σύστημα που πρακτικά είναι όλα έτοιμα και τα ενεργοποιούμε με κάποια (λίγα) κλικ. Υπάρχει ένα κόστος σε μηνιαία βάση και υπάρχουν pricing plans ανάλογα με τις δυνατότητες που θέλουμε να έχουμε.
Όλα τα δεδομένα μας και των πελατών μας αποθηκεύονται σε συστήματα του Shopify και αυτοί είναι υπεύθυνοι για ενημερώσεις και ζητήματα ασφαλείας. Υπάρχουν πολλές ευκολίες από το φιλικό control panel και μια πληθώρα από experts είναι εκεί για να μας βοηθήσουν.
Θα ήθελα να αναφέρω πως το Shopify έχει δημιουργήσει μια πολύ καλή συνεργασία με το Facebook και διαδικασίες όπως εγκατάσταση του Facebook Pixel, σετάρισμα των Conversions και δημιουργία Facebook Shops & Instagram Shops είναι απίστευτα εύκολες.
Οπότε, what’s next?
Αφού δημιουργήσεις το e-shop σου τότε αυτό είναι εξαιρετικό! Όμως είμαστε στα μισά. Πιο πάνω μιλήσαμε για τον ανταγωνισμό και αν κάνουμε μια βόλτα από το Skroutz και το Best Price τότε θα δούμε πως υπάρχουν αρκετά e-shops στην Ελλάδα.
Άρα, ένα e-shop πρέπει να συνεχίζει να βελτιώνει την εμπειρία των πελάτων. Να “φέρνει” νέα προϊόντα. Να κάνει ωραίες και ενδιαφέρον συνεργασίες. Και γενικά να κάνει πράγματα, να μην περιμένει να έρθουν οι πελάτες μόνοι τους.
Για το κλείσιμο, προσωπικά μου αρέσει πολύ το Shopify και στην επόμενη ερώτηση για το πως να ξεκινήσω ένα e-shop, το Shopify σίγουρα θα είναι για αυτούς που θέλουν να ξεκινήσουν χωρίς να έχουν το μυαλό τους στα δεδομένα, την ασφάλεια των συστημάτων και άλλα προβλήματα που μπορεί να προκύψουν.
Η επόμενη τάση είναι το Social Commerce, μάθετε για αυτό και πως το Facebook Shop & Instagram Shop θα αλλάξουν το e-commerce.