Το Ethical Marketing δεν αποτελεί στρατηγική, αλλά φιλοσοφία. Όσο περισσότερο οι άνθρωποι ευαισθητοποιούνται για τα κοινωνικά θέματα, τόσο πιο μεγάλη σημασία θα αποκτάει με την πάροδο του χρόνου.
Τι είναι το Ethical Marketing
Η ηθική γενικά είναι κάτι το οποίο διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο δεν μπορούμε να ορίσουμε ως Ethical Marketing κάτι συγκεκριμένο, αλλά ως κάτι με ποικιλομορφία, η οποία όμως διέπεται από συγκεκριμένες γραμμές.
Πιο συγκεκριμένα, το Ethical Marketing δεν αποτελεί στρατηγική, αλλά φιλοσοφία. Μερικές από τις βασικές αρχές του είναι η αλήθεια, η διαφάνεια, η κοινωνική ευθύνη, και η γενικότερη λειτουργία σε ένα πλαίσιο ηθικών αξιών.
Τα brands που έχουν υιοθετήσει αυτή τη νοοτροπία την έχουν αναγάγει σε εταιρική ταυτότητα. Δεν προσπαθούν να βρουν ανθρώπους τους οποίους θέλουν να πείσουν να αγοράσουν κάτι που δεν χρειάζονται.
Αντιθέτως, βλέπουν τους εν δυνάμει πελάτες τους ως ανθρώπους με ανάγκες τις οποίες μπορούν να ικανοποιήσουν, μετατρέποντας έτσι την διαδιασία της αγοράς σε ένα win-win
αποτέλεσμα.
Δεν χειραγωγούν, δεν πιέζουν και φυσικά, δεν λένε ψέματα.
Πώς διαφοροποιείται το Ethical Marketing;
Η κύρια διαφορά του έρχεται σε πιο γενικό πλαίσιο, καθώς δεν προωθεί απλά υπηρεσίες ή προϊόντα, προωθεί ένα brand το οποίο πρεσβεύει αξίες και ηθική. Δημιουργεί μια εταιρική ταυτότητα η οποία έχει έντονο το αίσθημα της κοινωνικής ευθύνης και της επιστροφής μεριδίου κέρδους στην κοινότητα.
Οι άνθρωποι έχουν συνηθίσει να βλέπουν τις εταιρίες ως απρόσωπες οντότητες οι οποίες αποσκοπούν αποκλειστικά στο κέρδος, χωρίς να τους ενδιαφέρουν τα μέσα και οι επιπτώσεις.
Έτσι, ο κάθε πωλητής ή μαρκετίστας αποτελεί άτομο που πάνω από όλα θέλει να εξαπατήσει το κοινό του στον βωμό του καταναλωτισμού και του χρήματος, με θεμιτά ή αθέμιτα μέσα.
Όταν μια εταιρία λοιπόν υιοθετεί νοοτροπία ηθικής, αποκτάει σιγά σιγά πρόσωπο το οποίο εμπνέει οικειότητα και εμπιστοσύνη και υπερβαίνει την παραπάνω προκατάληψη.
Οφέλη και αποτελέσματα του Ethical Marketing
Το Ethical Marketing ως φιλοσοφία στοχεύει σε μακροχρόνια και πιο σταθερά αποτελέσματα. Όταν χτίζεις σταδιακά κάτι του οποίου όλες οι ενέργειες χαρακτηρίζονται από καθαρή συνείδηση και διαφάνεια, η εμπιστοσύνη είναι φυσικό επακόλουθο.
Οι άνθρωποι πάντα θέλουνε να νιώθουν πως κάπου ανήκουν, και το 2022 όλοι θέλουν να συμμετέχουν έστω και έμμεσα σε ενέργειες που διέπονται από ηθική και μη εγωκεντρικά αποτελέσματα. Όλοι νιώθουμε καλύτερα όταν στηρίζουμε brands με έντονη κοινωνική ευθύνη.
Το περιοδικό Forbes δημοσίευσε σχετική έρευνα η οποία έδειξε πως το 90% των millennials προτιμούν να αγοράσουν από ένα brand που πραγματοποιεί κοινωνικές ή περιβαλλοντικές ενέργειες.
Το Forbes λοιπόν μας δίνει πάσα ώστε να αναφέρουμε τα οφέλη του Ethical Marketing στο Customer Loyalty γενικότερα. Το να λειτουργούμε σε ηθικά επιχειρηματικά πλαίσια αυξάνει το brand value μας.
Γιατί; Γιατί έχοντας κοινωνική ταυτότητα αποκτούμε (και καλλιεργούμε) συγκεκριμένο και ποιοτικό
κοινό, και κατ’επέκταση πραγματοποιούμε ποιοτικότερες πωλήσεις, διεκδικώντας μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς.
Ακόμα, τα αποτελέσματα είναι εμφανή και στο κομμάτι του ανθρωπίνου δυναμικού, καθώς αποδεδειγμένα τα brands με ηθικές αξίες ελκύουν και τα ανάλογα ταλέντα. Όλοι θέλουν να εργάζονται κάπου όπου τα ανθρώπινα δικαιώματα και ο σεβασμός δεν είναι προς διαπραγμάτευση.
Μεταβολή του εξωτερικού περιβάλλοντος
Η πάροδος του χρόνου έχει δείξει πως οι άνθρωποι σαν πλειοψηφία είναι πιο ευαισθητοποιημένοι για κοινωνικά, εργασιακά και περιβαλλοντικά θέματα σε σύγκριση με παλαιότερα. Τους νοιάζει πλέον περισσότερο να κάνουν το σωστό, και καλώς ή κακώς, τους νοιάζει περισσότερο να γνωστοποιούν πως τους αρέσει να κάνουν το σωστό.
Όλο αυτό το κύμα μεταβολής αποτελεί ευκαιρία και για τις επιχειρήσεις.Η εταιρική ευαισθητοποίηση είναι κοινωνική και επειχηρηματική επανάσταση, καθώς τα brands μπορούν πλέον από “κακοί” της ιστορίας να γίνουν σύμμαχοι του “καλού”, του σωστού, του ηθικού.
Το να λειτουργούμε λοιπόν πρωτίστως βάσει ηθικών αξιών και σε δεύτερο πλάνο με γνώμονα το κέρδος, είναι μια μορφή επένδυσης η οποία μας επιστρέφεται μεν σε δεύτερο χρόνο, αλλά δημιουργεί advocates οι οποίοι συνδέουν το brand με την προσπάθεια για αλλαγή προς το καλύτερο, και αυτό,
είναι ανεκτίμητο.