Η μεγάλη “επίθεση” στο iCloud το 2014, σήμερα το iOS 14.5 και iOS 15 που αλλάζει τα δεδομένα στο digital marketing, και το μέλλον της Apple ως privacy-first εταιρεία.
Apple. Μια εταιρεία 45 ετών, με χρηματιστηριακή αξία 2,43 τρις. $ και με μεγάλη ιστορία και αναποδιές στην πορεία της. Και φυσικά, έναν οραματιστή για ιδρυτή, τον Steve Jobs, με σημαντικό έργο τόσο σε αυτή όσο και σε άλλες εταιρείες που ίδρυσε, λόγου χάρη την Pixar Animation Studios.
Apple & Privacy, μια παλιά και καλή σχέση
Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νεότεροι, η Apple και το θέμα του Privacy είναι μια παλιά, και καλή θα λέγαμε, σχέση. Θα σας πάω πίσω στο 2010, σε μια από τις πιο σημαντικές συνεντεύξεις του Steve Jobs, στο D8 Conference το 2010. Παρακάτω θα βρείτε ένα κομμάτι που γίνεται αναφορά στο θέμα του απορρήτου και ποια είναι η θέση της εταιρείας.
Από τότε, ο ιδρυτής της Apple και η ίδια η εταιρεία, έπαιρναν το συγκεκριμένο θέμα πολύ σοβαρά. Μάλιστα, το iOS της Apple από τα πρώτα χρόνια ρωτούσε με popup τους χρήστες αν θέλουν να δώσουν άδεια για την χρήση της τοποθεσίας του κινητού και άλλες ευαίσθητες πληροφορίες.
Ανά τα χρόνια, η εταιρεία έχει κάνει ωραίες κινήσεις με σκοπό την προστασία των δεδομένων των χρηστών. Για παράδειγμα, τα βιομετρικά δεδομένα των χρηστών (αναγνώριση προσώπου και δακτυλικού αποτυπώματος) αποθηκεύονται στην εκάστοτε συσκευή και δεν ανεβαίνουν σε κάποιο “cloud”. Ενώ στο φετινό συνέδριο προγραμματιστών, WWDC 2021, ανακοίνωσε πως οι ερωτήσεις που κάνουμε στην Siri θα μένουν επίσης στην συσκευή. Και άλλες πολλές τεχνολογίες που έχει παρουσιάσει η εταιρεία σε προηγούμενα συνέδρια που είναι privacy-first by design. Φυσικά, όλα αυτά και με εξαιρετική επικοινωνία:
Τα προβλήματα προς το privacy-first μέλλον της εταιρείας
Φυσικά, υπήρχαν και τα προβλήματα στην πορεία της privacy-first στρατηγικής. Ξεκινώντας με ένα από τα σημαντικότερα και αρνητικά γεγονότα. Το 2014, hackers αποκτούν πρόσβαση στα iCloud account πολλών διασήμων, κυρίως γυναικών, και δημοσιεύουν τις (γυμνές) φωτογραφίες τους online. Αυτό το γεγονός είναι γνωστό και ως “the fappening”, no explanation needed. Δεν γίνεται αναφορά σε κάποιο πρόβλημα στα συστήματα της Apple, φαίνεται πως τα passwords των διασήμων δεν ήταν πολύ “δυνατά” ενώ η ίδια η εταιρεία κατηγορήθηκε για την έλλειψη λειτουργιών όπως η επαλήθευση δύο παραγόντων (two factor authentication).
Σε ένα πιο πρόσφατο story, η Apple κατηγορήθηκε (και παραδέχτηκε) ότι ακούει τα requests των χρηστών προς την personal assistant της, Siri, με σκοπό την βελτίωση της υπηρεσίας. Το πρόβλημα ήταν ότι οι χρήστες δεν είχαν ενημερωθεί και αποδεχτεί ποτέ κάτι τέτοιο. Λίγο καιρό μετά η εταιρεία ζήτησε συγγνώμη. Ενώ πλέον οι χρήστες μπορούν να κάνουν opt-in και να δώσουν το ελεύθερο στην Apple να “ακούει” τα requests τους.
Ένα άλλο γεγονός, που προσωπικά δεν ξέρω αν είναι θετικό ή αρνητικό, μας βάζει σε δίλλημα. Πίσω στο 2015, στην τρομοκρατική επίθεση στο San Bernardino της Καλιφόρνια, ένας από τους τρομοκράτες ήταν χρήστης iPhone 5C. Το FBI ζήτησε από την Apple να ξεκλειδώσει την συσκευή ώστε να μπορεί να αποκτήσει πρόσβαση στα δεδομένα του τρομοκράτη. Η Apple αρνήθηκε να ξεκλειδώσει την συσκευή γιατί αυτό πήγαινε κόντρα με το privacy των προϊόντων και υπηρεσιών της. Μάλιστα, ο CEO της Apple, Tim Cock, δημοσίευσε ένα γράμμα προς τους πελάτες και κάνει λόγο για το συγκεκριμένο case και την θέση της εταιρείας. Υπήρξαν πολλοί κατά της Apple αλλά και πολλοί υποστηρικτές, το θέμα είναι ότι η εταιρεία ξεκαθάρισε την θέση της απέναντι σε τέτοια ζητήματα.
Η Apple τα “βάζει” με το Digital Marketing
Σε παλαιότερο συνέδριο για προγραμματιστές της εταιρείας ανακοίνωσε πως ο browser της, Safari, θα μπορεί να κάνει block trackers και cross-site tracking τεχνολογίες. Αυτό ίσχυει αποκλειστικά για Mac υπολογιστές. Έχει ενδιαφέρον κιόλας ότι η εταιρεία είχε λάβει επιστολή από την Αμερικάνικη ένωση διαφημιστών για το σχετικό feature.
Στο περσινό αντίστοιχο συνέδριο, WWDC 2020, η εταιρεία ανακοίνωσε πως αυτό το feature πλέον θα υπάρξει και στις φορητές συσκευές της, iPhone & iPad. Η συγκεκριμένη λειτουργία ήρθε στο λειτουργικό σύστημα, iOS, με την έκδοση 14.5. Ο χαμός ήταν μεγάλος, με το Facebook να βγάζει διαφημίσεις σε εφημερίδες κατά της Apple και το impact να είναι μεγάλο, ιδιαίτερα στο εξωτερικό. Στο Business Undercover έχουμε γράψει σχετικά άρθρα και αξίζει να αναφέρουμε το επεισόδιο που συζητάμε για το impact του iOS 14.5 με τον Δημήτρη Δημητριάδη.
Στο φετινό ίδιο συνέδριο, WWDC 2021, είδαμε την επόμενη κίνησης της εταιρείας που τα βάζει με το Email Marketing. Πλέον, στο iOS 15 & macOS 12 η εφαρμογή mail της Apple θα μπορεί να κρύβει την IP, την τοποθεσία και το αν ένας χρήστης άνοιξε ένα email ή όχι, ανοίγοντας ένα νέο πεδίο μάχης. Την συγκεκριμένη λειτουργία περιμένουμε να την δούμε το Φθινόπωρο του 2021 όταν γίνουν διαθέσιμες οι σχετικές ενημερώσεις.
Η Apple και το privacy στην εποχή του “digital”
Η Apple έχει δημιουργήσει μια ενότητα στην ιστοσελίδα της ειδικά αφιερωμένη για το απόρρητο. Στο apple.com/privacy μπορούμε να δούμε πολλά και ενδιαφέρον πράγματα. Από τεχνολογίες και features στις συσκευές της έως και transparency reports. Η Apple είναι η μόνη εταιρεία ανάμεσα στις Big Five που μιλάει για privacy τόσο “δυνατά”. Μεγάλα banners και διαφημίσεις που λένε την στάση της εταιρείας και συγκεκριμένα features που προσπαθούν να προστατεύσουν τους χρήστες.
Αν όμως πάμε στην άλλη μεριά, από αυτή των διαφημιστών και των ανθρώπων του marketing, τότε το impact είναι μεγάλο και δημιουργεί προβλήματα. Από μια έρευνα της Flurry Analytics μαθαίνουμε πως το 94% των χρηστών που είχαν την δυνατότητα να περιορίσουν το tracking επέλεξαν να το κάνουν. Features σαν αυτά αλλάζουν το τρόπο που δουλεύει το digital marketing. Πρέπει σαν άνθρωποι που εργαζόμαστε στον χώρο της επικοινωνίας να βρούμε νέους τρόπους να προσεγγίζουμε νέους πελάτες. Και με αυτόν τον τρόπο πρέπει να συμφωνούν και οι καταναλωτές.
Μάθετε τα πάντα για το iOS 14.5 και τα νέα δεδομένα στα digital ads με τον Δημήτρη Δημητριάδη