Είναι το πιο χρησιμοποιημένο κανάλι marketing σε B2B και B2C επιχειρήσεις. Είναι κομμάτι του digital marketing και υπάρχει από το 1978. Ποιο είναι; Το email marketing!
Το email marketing αποτελεί ένα από τα παλαιότερα κανάλια marketing το οποίο συνεχίζει να χρησιμοποιείται μαζικά μέχρι τις μέρες μας. Πολύ πριν το digital marketing, πριν το ίδιο το σύγχρονο Internet (αυτό με το www).
Κάνοντας μια μικρή ιστορική αναδρομή, βρίσκουμε τον Ray Tomlinson, ο οποίος δημιούργησε το πρώτο πρόγραμμα διαχείρισης email το 1971 στις ΗΠΑ. Το 1978 όμως ,είναι η χρονολογία που το πρώτο μαζικό email με εμπορικό σκοπό αποστέλλεται από τον Gary Thuerk. Το email πηγαίνει σε περίπου 400 πελάτες της εταιρίας του Thuerk και «γεννά» $13 εκ. πωλήσεις. Έτσι ξεκινά το κεφάλαιο του email marketing στο χώρο των επιχειρήσεων.
Στις αρχές τις δεκαετίας του 1980 επικρατεί ο όρος email στις ΗΠΑ αντί του όρου ‘electronic mail message’, ηλεκτρονικό μήνυμα αλληλογραφίας. Πολλά θέματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις έως και σήμερα με το email marketing, έχουν τις ρίζες τους σε αυτή ακριβώς την ασυναίσθητη συσχέτιση. ‘Το email είναι η ψηφιακή εκδοχή της αλληλογραφίας που στέλναμε παλιότερα’. Είναι όμως έτσι;
Φυσικά, έχουμε ένα επεισόδιο όπου μιλάμε για το email marketing και πως μπορείτε να ξεκινήσετε με αυτό.
E-mail vs Mail
Υπάρχουν ομοιότητες αλλά κυρίως διαφορές μεταξύ της παραδοσιακής και της ψηφιακής αλληλογραφίας.
Η βασικότερη ομοιότητα μεταξύ των δύο είναι η δυνατότητα προσωποποιημένης αποστολής. Όπως μαθαίναμε οι παλιότεροι, υπήρχε σε κάθε φάκελο ή δέμα συγκεκριμένη θέση για τον αποστολέα και τον παραλήπτη.
Και ο παραλήπτης μπορούσε να είναι μια εταιρία ή ένα πρόσωπο. Το ίδιο ακριβώς κάνουμε και τώρα, στέλνοντας ένα email σε ένα άτομο ή σε μια εταιρία. Και κάπου εδώ τελειώνουν οι ομοιότητες.
Οι διαφορές πολύ περισσότερες. Με το email στέλνουμε μαζικά το ίδιο μήνυμα σε πολλούς παραλήπτες, πιο γρήγορα, χωρίς κόστος. Και φυσικά ο παραλήπτης μπορεί να παίρνει 200 τέτοια την ημέρα. Αν παίρναμε 200 γράμματα τη μέρα πόσα από αυτά θα ανοίγαμε; Η τεχνολογία γι’ ακόμη μια φορά επικράτησε εύκολα.
Η εξάπλωση του email άλλαξε τους κανόνες
Η αποδοχή του νέου, για την εποχή, μέσου μεγάλωσε εκθετικά μαζί με την δημιουργία του internet στα 80s και 90s. Η χρήση του ήταν κατά βάση προσωπική όπως μαρτυρά και η ταινία ‘You‘ve Got Mail’ με τον Tom Hanks και τη Meg Ryan το 1998. Πολύ πριν το Facebook, το Tinder και άλλα dating apps. Γι’ αυτό σεβόμαστε email!
Και στις επιχειρήσεις όμως κέρδισε έδαφος, τόσο σαν ενδο-εταιρικό μέσο επικοινωνίας, όσο και σαν εργαλείο προώθησης. Είναι γνωστό άλλωστε ότι όπου είναι το κοινό, είναι και το marketing.
Σε αυτό το άρθρο εστιάζουμε στα emails που έχουν εμπορικό σκοπό δηλαδή έχουν ως στόχο να ενημερώσουν, να εκπαιδεύσουν, να προσελκύσουν πελάτες ή να πουλήσουν άμεσα ένα προϊόν. Ποια είναι η ουσιώδης διαφορά αυτών των marketing emails σε σχέση με τα ενδο-εταιρικά ή τα προσωπικά; Διεκδικούν ένα μερίδιο προσοχής από τον παραλήπτη ο οποίος λαμβάνει 4-5 παρόμοια και μάλλον μπορεί να ζήσει και χωρίς αυτά.
Με την αύξηση της χρήσης του email, άνθισε και το email marketing. Ο αριθμός των emails ανά χρήστη αυξήθηκε, και οι παραλήπτες άρχισαν να μην ανοίγουν πλέον τα emails που δεν τους ενδιέφεραν. Τα open rates που την δεκαετία του 90’ πλησίαζαν το 85-90% (!!!) άρχισαν να κατρακυλούν κοντά στο 20-25% που είναι σήμερα ανεξαρτήτως επιχείρησης, κλάδου και προϊόντος.
Το email αναγνωρίστηκε ως ένα από τα πιο σημαντικά κανάλια του marketing, έγινε αντικείμενο μελέτης και απέκτησε άγραφους κανόνες. Πόσα emails πρέπει να στέλνουν οι εταιρίες στους πελάτες τους και κάθε πότε; Ποιον τίτλο πρέπει να έχει το email για να το ανοίξει ο παραλήπτης; ήταν ανάμεσα στα πρώτα ερωτήματα.
Τα responsive emails άλλαξαν το email marketing
Η χρήση των emails συνέχισε να αυξάνεται ραγδαία παράλληλα με αυτή του internet.To 2010 όμως έρχεται η μεγάλη αλλαγή με τα responsive emails. Τα emails δηλαδή που με ένα μόνο design από τον αποστολέα, το περιεχόμενο τους προσαρμόζεται στην οθόνη του παραλήπτη προσφέροντας την ίδια εμπειρία.
Τι άλλαξε λοιπόν; Τα emails άρχισαν να διαβάζονται μαζικά σε φορητές συσκευές. Αρχικά στα κινητά τηλέφωνα και στα πρώτα tablet σε οποιοδήποτε χώρο, οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας. Αυτό για τον marketer σήμαινε ακόμη λιγότερο χρόνο από την προσοχή του χρήστη. Παράλληλα, ο όγκος των συνολικών emails που παραλαμβάνει ο κάθε άνθρωπος υπερπολλαπλασιάζεται. Τα marketing emails έπρεπε να γίνουν πιο μικρά σε μέγεθος, προσωποποιημένα, με το κατάλληλο περιεχόμενο και να στέλνονται την κατάλληλη στιγμή.
To email του σήμερα
Η χρήση των social media έχει περιορίσει σε μεγάλο βαθμό τα προσωπικά emails. Θυμάστε ποια ήταν η τελευταία φορά που στείλατε σε έναν φίλο σας email για να τα πείτε; Ταυτόχρονα, οι εφαρμογές συνεργασίας σιγά σιγά κερδίζουν έδαφος έναντι και των ενδο-επιχειρησιακών emails. Ο Marc Benioff, CEO της Salesforce που πρόσφατα απέκτησε το Slack, δεν έχει κρύψει το όραμα του να εξαλείψει τα ενδο-εταιρικά emails σε 5 χρόνια!
Τι γίνεται με το email marketing? Είναι και αυτό προς εξάλειψη; Μάλλον όχι. Σύμφωνα με στοιχεία του 2018 το email marketing είναι το πιο αποτελεσματικό κανάλι marketing μπροστά από τα social media, το SEO και το PPC και λοιπά ψιψιψίνια, κοκοψόψαρα όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα.
Το email marketing όπως και όλο το digital marketing έχει εκτοξευθεί στη στρατόσφαιρα. Οι δυνατότητες για analytics, προσωποποιημένα μηνύματα, lead generation (δημιουργία ευκαιριών πώλησης), email automation και σύνδεση με CRM συστήματα είναι μάλλον αναρίθμητες.
Παρά την άνθηση της τεχνολογίας όμως και την πλειάδα των “έξυπνων” προγραμμάτων διαχείρισης email, πολλές εταιρίες έχουν αφήσει το email marketing στην εποχή της ψηφιακής αλληλογραφίας. Τα βασικά όμως ερωτήματα παραμένουν, Σε ποιους; Τι; Γιατί; Πότε; Αν η απάντηση είναι στείλε σε όλους, το ίδιο μήνυμα, γιατί είναι πελάτες μας, όποτε μπορέσεις, τότε προτείνω το παρακάτω βίντεο από τη σειρά Mad Men. Εις το επανιδείν.
Αν θέλεις να μάθεις για τη στρατηγική ανάπτυξης και διανομής περιεχομένου μπορείς να ακούσεις το podcast μας με τον Τάσο Βελιάδη.