Το μέλλον του ήχου & ο ρόλος του Clubhouse. Ένα νέο social audio-only app έκανε το δικό του χαμό και μας βάζει στην εποχή του ήχου.
Από την πρώτη καραντίνα για την πανδημία του Covid-19 στην Ελλάδα, γνωρίσαμε ένα νέο μέσο. Το podcasting.
Αν και μετράει πολλά χρόνια ύπαρξης το podcasting στο εξωτερικό, στην χώρα μας το γνωρίσαμε την άνοιξη-καλοκαίρι του 2020. Αξίζει να αναφέρουμε πως την ίδια χρονιά είδαμε μεγάλους “παίκτες” των media και ανθρώπους να μπαίνουν στον χώρο αυτό. Σαφώς, ήταν κάτι που βοήθησε την άνοδο του podcasting στην Ελλάδα.
Ο ήχος σήμερα & Το μέλλον του ήχου
Σήμερα, σε καθημερινή βάση, αλληλεπιδρούμε με ηχητικά σήματα. Έρχεται μήνυμα από το Messenger; Υπάρχει ηχητικό σήμα. Έρχεται e-mail; Υπάρχει ηχητικό σήμα. Γίνεται ο καφές από την καφετιέρα που είναι συνδεμένη με το κινητό μας; Υπάρχει ηχητικό σήμα. Πληρώνουμε τον καφέ μας σε ένα κατάστημα με το κινητό ή ακόμη καλύτερα με το έξυπνο ρολοί μας; Καλά το μαντέψατε. Υπάρχει ηχητικό σήμα.
Κάποτε, ιδιαίτερα στο marketing, λέγαμε πως το μέλλον είναι το βίντεο. Κιόλας, εκεί βασίστηκε και η επένδυση του Facebook στο Facebook Watch και στο περιεχόμενο σε μορφή βίντεο στην πλατφόρμα. “Φεύγαμε” από στατικές εικόνες και pixel-ιασμένα gifs για να πάμε σε βίντεο.
Εδώ και αρκετά χρόνια γνωρίζουμε το εξής, ότι το βίντεο απαιτεί 100% την προσοχή θεατή. Ενώ κάτι ακόμη που γνωρίζουμε είναι πως οι άνθρωποι τείνουμε να κάνουμε πράγματα παράλληλα, γιατί πιστεύουμε πως έτσι ολοκληρώνουμε τις δουλειές μας πιο γρήγορα (multitasking).
Και έτσι έρχεται σιγά-σιγά η αλλαγή. Όταν μπορούμε να λάβουμε μια πληροφορία σε μορφή ήχου και μπορούμε να απασχολήσουμε μόνο την ακοή μας, γιατί να απασχολήσουμε και τα μάτια μας βλέποντας κάτι;
Το μέλλον του ήχου… έχει μέλλον. Καθώς τα τελευταία χρόνια έχουμε και την άνοδο των προσωπικών βοηθών. Apple Siri, Google Assistant, Amazon Alexa και Microsoft Cortana, είναι εφαρμογές, συνήθως, προ-εγκατεστημένες στα κινητά μας που με το πάτημα ενός κουμπιού μπορούμε να ρωτήσουμε τι καιρό θα κάνει αύριο και να μας απαντήσουν.
Τον Απρίλιο του 2020 είδαμε και κάτι ακόμη, ένα νέο social app που οι χρήστες του αλληλεπιδρούν… καλά το μαντέψατε ξανά! Μόνο με ήχο.
Clubhouse: Ένα “κλειστό” social audio-only app
Το Clubhouse κυκλοφόρησε επίσημα τον Απρίλιο του 2020 από τους Paul Davison και Rohan Seth.
Είχε δύο μεγάλα πλεονεκτήματα για κάποιος και μειονεκτήματα για κάποιους άλλους. Πρώτον, ήταν διαθέσιμο μόνο για Apple iOS συσκευές. Δεύτερον, για να κάνεις εγγραφή έπρεπε να σου στείλει κάποιος χρήστης πρόσκληση.
Αυτά τα δύο σε συνδυασμό δημιουργούν ένα πολύ δυνατό fear of missing out σε ανθρώπους που δεν έχουν iOS συσκευή και ανθρώπους που δεν έχουν πρόσκληση για να μπουν επιτέλους στο Clubhouse.
Σίγουρα ο ήχος είναι το μέλλον, όμως στο παρελθόν έχουμε δει αρκετά apps & services να ξεκινάνε με την λογική των invitations για να δημιουργήσουν αυτό ακριβώς το effect. Κάποια πάνε πολύ καλά, όπως το Gmail και το Inbox της Google. Ενώ κάποια άλλα δημιουργούν πολύ δυνατό hype και έπειτα ξεχνιούνται, όπως το Ello.
Σαφώς και δεν θέλουμε να “δαιμονοποιήσουμε” τους δημιουργούς για την στρατηγική του invite-only. Η αλήθεια είναι ότι δίνει την δυνατότητα στην ομάδα και συγκεκριμένα στους προγραμματιστές να έχουν ένα πιο “ελεγχόμενο” scale της εφαρμογής.
Το Clubhouse είναι μια πολύ ενδιαφέρον εφαρμογή και ελπίζουμε να έχει ένα λαμπρό μέλλον. Είναι πολύ user friendly, το περιβάλλον είναι εξαιρετικά απλό και εύκολο στη χρήση ενώ παράλληλα υπάρχουν αρκετά δωμάτια (rooms όπως λέγονται) με πολλές και ποίκιλες συζητήσεις στα Ελληνικά αλλά κυρίως στα Αγγλικά.
Μέσα στο app θα βρούμε ωραίες, ενδιαφέρον και χαλαρές συζητήσεις. Και ομολογώ πως προσωπικά όποτε μπαίνω σε κάποιο δωμάτιο ακούω και μαθαίνω ωραία πράγματα. Έχω πετύχει έναν Έλληνα Διευθύνων Σύμβουλο μεγάλης εταιρείας λιανικής, έχω ακούσει μια συζήτηση για τον Αυθεντικό Μαραθώνιο και το brand του ενώ το αγαπημένο μου room είναι αυτό του UX Meetup.
Τα επόμενα στάδια της εφαρμογής είναι σίγουρα ένα Android App και φυσικά το “ξεκλείδωμα” της εφαρμογής για όλους τους χρήστες. Όμως ένα μεγάλο κομμάτι είναι το monetization και πως η εφαρμογή θα καταφέρει να γίνει βιώσιμη.
Σχετικά με το monetization ήδη η ομάδα του Clubhouse έχει ανακοινώσει το πλάνο της, όπου θέλει να βασιστεί στο μοντέλο που τρέχουν ήδη υπηρεσίες όπως το Patreon. Δηλαδή, οι χρήστες να πληρώνουν τους δημιουργούς για να συμμετέχουν σε ένα δωμάτιο.
Το μέλλον του ήχου έχει περισσότερο μέλλον από ό,τι πιθανώς να φανταζόμαστε
Εδώ και λίγα χρόνια στο digital marketing και συγκεκριμένα για το Search Engine Optimization, λέμε και το άλλο. Ότι πρέπει η ιστοσελίδα μας να είναι φιλική στα voice searches.
Σίγουρα ο ήχος είναι κάτι που θα μας απασχολήσει, σε ερωτήματα όπως το πως θα δημιουργήσω ένα podcast έως και πως θα αξιοποιήσω κάτι τέτοιο στη στρατηγική της επιχείρησης μου. Ενώ, τα έχουμε πει εξαιρετικά με την Φύλλις και τον Δημήτρη από το The Brain Hacking Academy.
Το σημαντικότερο είναι να μαθαίνουμε και να ενημερωνόμαστε. Στο τέλος της μέρας θα είμαστε updated με όλα όσα συμβαίνουν και θα καταλαβαίνουμε ποιο είναι το επόμενο μεγάλο χαρτί.