fbpx

Ο ήχος γίνεται (αν δεν έχει γίνει ήδη) ένα αναπόσπαστο κομμάτι της ημέρας μας. Όπου, κατά τη διάρκεια αυτής, ακούμε κάποιο podcast ή κάποιο internet radio.


Από μικρός, κάπου/κάπως, είχα ανακαλύψει το BBC και τα ραδιόφωνα του. Με ενθουσίαζε που το κάθε ραδιόφωνο του BBC είχε την δική του στρατηγική και προσπαθούσε να εστιάσει σε ένα συγκεκριμένο κοινό. Το Radio 1 στοχεύει σε πιο νεανικά κοινά και παίζει pop μουσική ενώ το Radio 4 “παίζει” στις κατηγορίες news, comedy & drama και σε ένα τελείως διαφορετικό κοινό.

Τον Ιούνιο του 2018, το BBC δημοσιεύει το BBC Sounds. Ένα app με όλα τα ραδιόφωνα, podcasts & internet radios του BBC. Αυτή η εφαρμογή είναι δωρεάν διαθέσιμη τόσο για smartphones όσο και πρόσβασιμη μέσω web στο bbc.co.uk/sounds. Από εκεί οι χρήστες μπορούν να κατεβάσουν εκπομπές και podcasts με το περιβάλλον της εφαρμογής να είναι πολύ εύκολο στην χρήση και η εμπειρία να είναι όμορφη και… όπως πρέπει να είναι.

Ενδιαφέρον βρίσκω και το ότι με το ξεκίνημα του BBC Sounds, ο κάθε ραδιοφωνικός σταθμός του BBC δεν έχει το δικό του website αλλά πηγαίνει τους χρήστες στον αντίστοιχο σταθμό στο BBC Sounds.

All-inclusive audio apps και στην Ελλάδα

Στο κύμα του audio trend ανέβηκαν 3 αρκετά μεγάλοι “παίκτες” στην Ελλάδα, ο πρώτος ήταν ο Όμιλος ANT1 που έχει στην ιδιοκτησία του τον Ρυθμό 94,9 και τον Easy 97,2. Η εφαρμογή Soundis ήταν διαθέσιμη στο κοινό από τις αρχές του 2021 και δίνει την δυνατότητα στους χρήστες να ακούσουν τα FM ραδιόφωνα του ομίλου, podcast (είτε συνεργατικά, είτε παραγωγής του, ακόμη και από αποσπάσματα των ραδιοφωνικών εκπομπών), αλλά και αρκετά internet radios.

Είχα γράψει για την πολύ ενδιαφέρον προσπάθεια του Soundis στο Facebook.

Μετά τον Όμιλο Ant1, ακολούθησε ο όμιλος Politis Group με το portfolio του να περιλαμβάνει τον Sfera 102,2, τον Μουσικό 98,6 (ο οποίος πλέον μεταδίδει αποκλειστικά στο internet) αλλά και τον Music 89,2. Ο όμιλος Politi λάνσαρε την εφαρμογή Streamee, με όλα τα ραδιόφωνα του μέσα σε αυτή, internet radios και podcasts. Όσο γράφω αυτό το άρθρο, παρατήρησα ότι το Business Undercover είναι στον κατάλογο του Streamme!

Και τέλος, ακολούθησε η ΕΡΤ με το “ERT Echo“. Προσωπικά, θα έλεγα πως είναι εντυπωσιακή η προσπάθεια της ΕΡΤ για την “ένταξη στο digital περιβάλλον και την πρόσβαση στα νέα κοινά”, δεδομένου και της μεγάλης επιτυχίας του Ertflix. Όπως και στα παραπάνω παραδείγματα, έτσι και η ΕΡΤ έχτισε το δικό της walled gaden audio app με τα ραδιόφωνα της και podcasts. Πιστεύω πως στο σύντομο μέλλον θα δούμε και internet radios της ΕΡΤ στο ERT Echo ενώ σίγουρα πρέπει να εντάξει περισσότερο τα νεανικά κοινά στην στρατηγική της. Για παράδειγμα ένα internet radio με pop/top 40 μουσική ίσως να ήταν μια καλή αρχή.

Τα internet radios δεν είναι κάτι καινούργιο

Η έννοια των internet radio υπάρχει πολλά χρόνια. Σε καταλόγους ραδιοφώνων όπως το e-radio.gr βλέπουμε μια μεγάλη λίστα με internet radios που υπάρχουν στην Ελλάδα αυτή την στιγμή. Κάποιοι από αυτούς, έχουν χαράξει μια πορεία. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι ο OFF Radio όπου μεταδίδει online και σε ολόκληρο τον κόσμο από το 2008 και έχει την βάση του στην Θεσσαλονίκη. Τεχνικά μιλώντας, δεν είναι δύσκολο κάποιος να ξεκινήσει το δικό του web radio, με τους φίλους μου είχαμε το δικό μας όταν ήμασταν 15 χρονών! Δυστυχώς, όσο έγραφα αυτό το άρθρο δεν βρήκα κάποια έγκυρη πηγή που να αναφέρει για το ποια είναι η ακρόαση των internet radio στην Ελλάδα.

Ενώ το 2014, με την εξαγορά της εταιρείας premium ακουστικών Beats από την Apple, η 2η απέκτησε το Beats 1. Ένα internet radio το οποίο η Apple μετανόμασε σε “Apple Music 1” και δημιούργησε άλλα 2 internet radios, ένα με top hits και ένα ακόμη με country music. Η Apple όλα αυτά τα χρόνια συνεχίζει να επενδύει στα internet radios έχοντας στο δυναμικό της μεγάλα ονόματα της μουσικής βιομηχανίας όπως ο Zane Lowe (DJ, record producer & tv presenter) αλλά και ο Ebro Darden (media executive and radio personality).

Επίσης ενδιαφέρον είναι ότι εδώ και αρκετά χρόνια, τοπικοί σταθμοί ανά την χώρα έχουν τα δικά τους internet radios. Ο En Lefko (87,8 στην Αθήνα) της Frontstage έχει 5 internet radios ενώ ο Zoo Radio (90,8 στην Θεσσαλονίκη και 99,5 στην Χαλκιδική) έχει 3 internet radios.

Είναι τα internet radios… το μέλλον;

Αρχικά, τα internet radio γίνονται κάπως… πιο niche. Στο case του Zoo Radio, ενώ ο κύριος σταθμός παίζει pop/top 40 έχει δημιουργήσει 3 internet radios, RnB, Dance και Hits.

Φυσικά, όσο η χρήση δεδομένων στο κινητό γίνεται πιο οικονομική η επιλογή internet radio για ακρόαση όσο είμαστε στο λεωφορείο ή οδηγάμε κερδίζει έδαφος. Σημαντικό επίσης είναι ότι τα (περισσότερα) internet radios είναι εντελεώς δωρεάν για τους χρήστες – άρα ίσως κάποιοι να τα προτιμήσουν αντί να ξεκινήσουν μια συνδρομή σε κάποιο music streaming service (Spotify, Apple Music, κτλ).

Δεδομένα από την Αμερική αναφέρουν πως από το 2017 έως το 2022 η βιομηχανία του internet radio broadcasting σημείωσε αύξηση 14,9%. Ενώ σύμφωνα με το Side-Line, έχουμε άμεση πρόσβαση στα internet radios καθώς δεν χρειαζόμαστε κάποιον εξοπλισμό (όπως θα χρειαζόμασταν με το παραδοσιακό ραδιόφωνο).

Τέλος, χωρίς να είμαι ειδικός του χώρου, για τους σταθμούς δεν φαίνεται να είναι δύσκολη η διαδικασία δημιουργίας internet radios. Καθώς ήδη διαθέτουν μια μεγάλη βάση δεδομένων με μουσική, ήδη πληρώνουν άδειες πνευματικών δικαιωμάτων σε καλλιτέχνες και δισκογραφικές, ενώ το κόστος συντήρησης ενός internet radio συγκριτικά με ένα παραδοσιακό ραδιοφωνικό σταθμό είναι σημαντικό.

Το πλεονέκτημα του κόστους είναι μεγάλο και όπως έγινε αναφορά πιο πάνω ο Μουσικός 98,6 πλέον είναι αποκλειστικά internet radio. Αυτό έχει γίνει ξανά στο παρελθόν, με τον Republic 100,3 στην Θεσσαλονίκη να εκπέμπει, επίσης, αποκλειστικά διαδικτυακά εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα ενώ παρόμοιες κινήσεις κάνει και το BBC με το Radio 4 Extra να εκπέμπει και αυτό μόνο διαδικτυακά.

Ο (digital) ήχος είναι ήδη εδώ

Ο ήχος είναι το μέλλον και η πανδημία μας βοήθησε να γνωρίσουμε τα podcasts αλλά και το audio-only social app Clubhouse (το οποίο, φυσικά, έχει πεθάνει). Όμως, ο ήχος είναι εδώ. Συγκεκριμένα, ο digital ήχος είναι εδώ και αυτό το κομμάτι της πίτας προσπαθούν να πάρουν τόσο οι τοπικές πρωτοβουλίες (Soundis, ERT echo, Streamme) όσο και ήδη “γίγαντες” του audio streaming (Spotify, Tidal, κτλ) όπου κάνουν μεγάλες επενδύσεις σε podcasts και όχι μόνο.

BU+

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.