Ανακάλυψε 7 τρόπους να κάνεις αποτελεσματικά content monetization και να αυξήσεις τα έσοδα σου ως δημιουργός περιεχομένου.
Με την άνοδο των ψηφιακών πλατφόρμων, η δημιουργία εσόδων από το περιεχόμενο έγινε προσβάσιμη σε κάθε content creator. Διάβασε τον οδηγό του Νίκου Ροσσολάτου, Εμπορικού Διευθυντή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση και μάθε πως να κάνεις αποτελεσματικά content monetization!
Οι 2 κύριες κατηγορίες content monetization
Υπάρχουν δύο κύριες κατηγορίες content monetization:
- Κάποιος πληρώνει για να αποκτήσει πρόσβαση στο περιεχόμενο ενός content creator
- Κάποιος πληρώνει για να αποκτήσει πρόσβαση στο κοινό ενός content creator.
Όταν ο content creator πουλάει το περιεχόμενό του, εισπράττει έσοδα απευθείας από εκείνους που το καταναλώνουν. Όπως π.χ. όταν η πρόσβαση στο περιεχόμενο δίνεται μέσω paywall ή όταν το περιεχόμενο είναι δομημένο σε ένα online course που προσφέρεται επί πληρωμή.
Όταν ο content creator «πουλάει το κοινό του» συνεργάζεται με τρίτους για να καλύψει τις ανάγκες marketing που έχουν. Όπως π.χ. όταν ένα brand χορηγεί ένα podcast με σκοπό να προσεγγίσει τους ακροατές του podcast ή όταν links από ένα επιτυχημένο food blog οδηγούν απευθείας στις σελίδες ενός e-shop.
Κατηγορίες monetizing | Το Προϊόν | Ο Πελάτης |
Διαφήμιση (3rd party) | Το κοινό | Διαφημιζόμενοι |
Premium Περιεχόμενο | Το περιεχόμενο | Ο Καταναλωτής περιεχομένου |
Πλατφόρμες CM | Το περιεχόμενο | YouTube / Facebook |
Monetizing από την fanbase | Το περιεχόμενο (& νέα προϊόντα) | Η fanbase |
7 τρόποι να κάνεις content monetization σου ως δημιουργός περιεχομένου
1. Content monetization από διαφήμιση
Όταν ο content creator «πουλάει το κοινό» του σε διαφημιζόμενους, εισπράττει αμοιβή προκειμένου να φέρει σε επαφή το κοινό του με το διαφημιζόμενο προϊόν: είτε συμπεριλαμβάνοντας αναφορές για το προϊόν στο περιεχόμενο και συνδέοντάς το με αυτό (product placement) είτε κατευθύνοντας το κοινό απευθείας στην landing page του διαφημιζόμενου προϊόντος (affiliate marketing) είτε εντάσσοντας διαφημίσεις στο περιεχόμενο (PPC advertising).
2. Content monetization από τοποθέτηση περιεχομένου (product placement)
Η τοποθέτηση περιεχομένου (product placement) είναι μια παραδοσιακή μορφή marketing: το προϊόν του χορηγού προβάλλεται εντός του περιεχομένου έναντι οικονομικού ανταλλάγματος.
Για τον content creator, έχει το πλεονέκτημα ότι πρόκειται για μια απλή μέθοδο monetizing με σταθερό έσοδο (flat fee). Ωστόσο, στις περιπτώσεις που το product placement αποδίδει σε μεγάλο βαθμό, ο content creator κερδίζει αναλογικά λιγότερο από αυτό που θα κέρδιζε με ένα μοντέλο affiliate marketing. Επιπλέον, μέχρι ο content creator ή το brand του να αποκτήσει ένα κρίσιμο μέγεθος, είναι πιθανό η ανεύρεση χορηγών να είναι δύσκολη.
3. Content monetization από affiliate marketing
Έχουμε affiliate marketing, όταν ο content creator ενθαρρύνει το κοινό του να αγοράσουν προϊόντα ή υπηρεσίες και αμείβεται ανάλογα με τον αριθμό των followers του που τελικώς αγοράζουν το προϊόν ή την υπηρεσία (με την χρήση referral code/link).
Ωστόσο, τα affiliate networks θέτουν συγκεκριμένα standards και σε αρκετές περιπτώσεις το κατώφλι εισόδου για τους content creators ενδέχεται να είναι υψηλό.
4. Content monetization με PPC
Όταν διαφημίζονται προϊόντα στα owned media ενός content creator, εκείνος αμείβεται κάθε φορά που ένας επισκέπτης διαδρά με την διαφήμιση (PPC). Το ύψος του ποσού εξαρτάται από το διαφημιζόμενο προϊόν και από την ποιότητα των leads:
- Pay per impression
- Pay per click
- Pay per lead
- Pay per sale
Για να υλοποιήσει ένα τέτοιο μοντέλο, ο content creator εντάσσεται σε ένα δίκτυο, το οποίο επιλέγει τι θα προβληθεί στους διαφημιστικούς χώρους, βασιζόμενο συνήθως στο ιστορικό περιηγήσεων του χρήστη.
5. Premium content monetization
Όταν ο content creator πουλάει premium περιεχόμενο, εισπράττει αμοιβή απευθείας από το κοινό. Στις περισσότερες περιπτώσεις, το κοινό έχει ήδη σε κάποιο βαθμό δωρεάν πρόσβαση στο περιεχόμενο και αποκτά πρόσβαση σε επιπλέον αποκλειστικό περιεχόμενο επί πληρωμή.
5.1 Content monetizing ψηφιακών προϊόντων
Ως ψηφιακό προϊόν ορίζεται κάθε άυλο αντικείμενο στο οποίο αποκτάται πρόσβαση έναντι πληρωμής: e-books, audiobooks, photo archives, illustrations, μουσική, templates, κ.ά.).
Το σημαντικό σε αυτή την περίπτωση είναι ότι ο content creator, που συνήθως έχει το πρωτογενές υλικό στη διάθεσή του, μπορεί ήδη να προσφέρει δωρεάν δείγματα αυτού και άρα οι followers έχουν μια σαφή εικόνα τι τους προσφέρεται εφόσον πληρώσουν.
Ο content creator μπορεί να προσφέρει στους συνδρομητές συχνότερα updates ή έναν ολόκληρο ξεχωριστό κύκλο περιεχομένου.
Επιπλέον, δεν θα πρέπει να αγνοήσουμε την αξία που συχνά έχουν οι ίδιοι οι subscribers: αν π.χ. το περιεχόμενο ενός creator προσελκύει ένα niche κοινό, μπορεί να προσφέρει ελεγχόμενη πρόσβαση σε ένα forum ή chat group και να διευρύνει την βάση των συνδρομητών του με αναλογικά μικρότερη επένδυση σε χρήμα και σε χρόνο.
5.2 Monetizing online courses
Τα online courses είναι από τους καλύτερους τρόπους content monetizing, καθώς ο content creator δεν χρειάζεται να διακινδυνεύσει την ποιότητα του προϊόντος και να επενδύσει πολύ χρόνο σε ενέργειες online marketing, προκειμένου να μεγιστοποιήσει τα έσοδα.
Αποτελούν μέρος της φυσικής εξέλιξης του περιεχομένου και προσφέρουν την δυνατότητα στους φανατικούς followers να εμβαθύνουν και να αποκτήσουν περισσότερη αξία από αυτό. Ασκήσεις, εργασίες και καλά δομημένα μαθήματα μεταφέρουν αποτελεσματικά γνώσεις που υπό άλλες συνθήκες ο content creator θα χρειαζόταν να διδάξει μέσω του YouTube ή ενός blog, ενώ παράλληλα εξασφαλίζουν ένα σταθερό κανάλι εσόδου.
6. Πλατφόρμες Content monetization
Πλατφόρμες όπως το Facebook και το YouTube λειτουργούν ως ενδιάμεσοι μεταξύ των content creators και των διαφημιζόμενων: οι content creators αναρτούν περιεχόμενο στις πλατφόρμες και εισπράττουν από αυτές μέρος από τα ποσά που πληρώνουν οι διαφημιζόμενοι για να προβάλλουν τα προϊόντα τους σε αυτό το περιεχόμενο.
Η δημοσίευση περιεχομένου από έναν content creator σε ένα κοινωνικό δίκτυο είναι η απλούστερη και πιο άμεση μέθοδος δημιουργίας εσόδου από αυτό.
6.1 Content monetizing στο Facebook
Εφόσον ένας content creator διαθέτει μια δημοφιλή σελίδα στο Facebook μπορεί υπό προϋποθέσεις να αποκτήσει έσοδα με 5 τρόπους:
6.1.1 In-line διαφημίσεις
Όταν ο content creator αναρτά πρωτογενές βίντεο υλικό, ο αλγόριθμος του Facebook αναζητά διαλείμματα και τοποθετεί διαφημίσεις. Τα έσοδα εξαρτώνται από το πόσοι βλέπουν την κάθε διαφήμιση και ποιος είναι ο διαφημιζόμενος.
6.1.2 Fan Subscriptions
Οι συνδρομές στο Facebook προσφέρουν ένα εργαλείο παρόμοιο με το Patreon. Οι fans της σελίδας πληρώνουν μηνιαία συνδρομή και σε αντάλλαγμα ένα badge αναφέρεται δίπλα στο όνομά τους, ενώ απολαμβάνουν ειδικά προνόμια όπως πρόσβαση σε αποκλειστικό περιεχόμενο ή εκπτώσεις. Οι συνδρομές ενδέχεται να είναι η ορθή επιλογή εφόσον ο content creator έχει ένα ενεργό online community στην σελίδα του στο Facebook.
6.1.3 Branded περιεχόμενο
Ο Brand Collabs Manager του Facebook μπορεί να διασυνδέσει επιλέξιμους content creators με brands που αναζητούν online influencers για να προωθήσουν τα προϊόντα τους. Ωστόσο, ο content creator θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός ώστε το περιεχόμενο που αναρτά να μην λειτουργεί αποτρεπτικά για ορισμένους διαφημιζόμενους.
6.1.4 “Stars”
Οι χρήστες του Facebook μπορούν να αγοράσουν “stars”, ένα είδος online νομίσματος, το οποίο στην συνέχεια το στέλνουν σε content creators που κάνουν streaming βίντεο online.
6.1.5 Online Events έναντι αντιτίμου
Είναι δυνατή η διοργάνωση online events (σεμινάρια, διαλέξεις ή performances) που μεταδίδονται μέσω βίντεο στο Facebook, ενώ παρέχεται πρόσβαση μόνο έναντι αντιτίμου.
6.2 Content monetizing στο YouTube
Υπάρχουν τρεις τρόποι με τους οποίους ένας content creator μπορεί εισπράξει έσοδα από το κανάλι του στο YouTube:
6.2.1 Διαφημίσεις
Το YouTube προβάλλει διαφημίσεις πάνω στα videos και οι content creators μπορούν να κερδίσουν από αυτά.
Μέσω του YouTube partner program προσφέρεται η δυνατότητα στους creators που θα συναινέσουν, να προβάλλονται διαφημίσεις στα videos τους και να εισπράττουν εισόδημα ως αντάλλαγμα. Προκειμένου να είναι επιλέξιμο ένα YouTube account, πρέπει να συγκεντρώνει συγκεκριμένους ελάχιστους αριθμούς subscribers (1.000+) και ωρών θέασης στους 12 πρώτους μήνες λειτουργίας του (4.000+)
6.2.2 Product placement
Όπως συμβαίνει σε όλους τους τύπους περιεχομένου, το product placement στα videos πιθανότατα προϋποθέτει ο content creator να απευθυνθεί σε brands για να χορηγήσουν το περιεχόμενό του.
6.2.3 Online courses
Εφόσον ο creator διαθέτει YouTube channel, η δημιουργία ενός online course είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να «χτίσει» στη βάση την οποία διαθέτει ήδη και να προσφέρει στους followers του την δυνατότητα να εμβαθύνουν στο περιεχόμενό του.
7. Monetizing από την fanbase
Ο content creator μπορεί να εισπράττει επιπλέον έσοδα από τη fanbase του κατά βάση με δύο τρόπους:
7.1 Μέσω του Patreon
To Patreon είναι δημοφιλής πλατφόρμα πώλησης περιεχομένου με συνδρομή. Οι followers (patrons) αποκτούν πρόσβαση σε αποκλειστικά posts, τα οποία μπορούν να περιέχουν links που οδηγούν σε video, audio και περιεχόμενο που οι patrons μπορούν να κατεβάσουν. Οι creators έχουν την επιλογή να ορίσουν διαφορετικά επίπεδα πρόσβασης για τους patrons, ανάλογα με το ύψος της συνδρομής και το Patreon παρακρατά 5-12% από τα έσοδα, αναλόγως με το πακέτο υπηρεσιών που έχει επιλέξει ο creator.
7.2 Μέσω merch
Ανάλογα με το περιεχόμενο που δημιουργεί ένας creator μπορεί να διαθέτει πλήθος followers, οι οποίοι είναι πρόθυμοι να αγοράσουν νέα προϊόντα (merch) που δημιουργεί ο creator προκειμένου να τα πουλήσει στα μέλη της fanbase του, που τον γνωρίζουν και εκτιμούν τη δουλειά του.
Ξεκίνα να κάνεις monetize το περιεχόμενο σου
Η αποτελεσματικότητα κάθε μεθόδου επηρεάζεται από το κοινό, το industry αλλά και τους στόχους σου ως creator.
Δημιούργησε περιεχόμενο που ανταποκρίνεται στις ανάγκες του κοινού σου και πειραματίσου με τους διαφορετικούς τρόπου content monetization.
Ανακάλυψε τι δουλεύει καλύτερα και προσάρμοσέ το, τόσο στις δικές σου ανάγκες, όσο και στις προτιμήσεις του κοινού σου.